Welcome! - Reisverslag uit Oosterhout, Nederland van Michelle Joosten - WaarBenJij.nu Welcome! - Reisverslag uit Oosterhout, Nederland van Michelle Joosten - WaarBenJij.nu

Welcome!

Blijf op de hoogte en volg Michelle

05 September 2012 | Nederland, Oosterhout

Welcome to Canada, Welcome to Kamloops and Welcome to Thompson Rivers University.

Zoals de titel al zegt, de Canadezen waren vanaf het eerste moment al ontzettend gastvrij. Tijdens mijn eerste voetstappen op Canadese grond, werd ik hartelijk verwelkomt door ‘cowboys’. Ook tijdens de eerste dagen op school, werd er voortdurend gezegd ‘Welcome to Canada, Welcome to Kamloops and Welcome to Thompson Rivers University’.

Maar eerst even terug naar mijn afscheid, 24 Augustus was het zover. Jeroen, mama en papa gingen met me mee naar Schiphol, natuurlijk had ik amper geslapen en was ik super zenuwachtig. Maar ik had er wel zin in, een nieuw avontuur, spanning maar toch een heel raar gevoel omdat ik niet wist wat me te wachten stond en of alles wel goed zou gaan (zo klungelig als ik soms ben….)
Toen ik bij de douane stond en echt ‘doei’ moest zeggen tegen Jeroen, mama en papa kon ik me niet meer inhouden, ik heb echt alles bij elkaar gehuild en zelfs de stewardess moest een traantje laten. De vlucht ging gelukkig heel goed, tijdens de rit van Amsterdam naar Calgary zat ik naast een superaardige Ierse man, Graham. Ik vertelde hem wat ik ging doen en hij ging ook voor het eerst naar Canada, om zijn neven op te zoeken. Hoe langer ik vloog, hoe meer ik besefte dat ik echt ver weg ging, gelukkig stelde Graham me op me gemak, hij zei: omdat je niet weet waar je naartoe gaat, ga je je de ergste dingen in je hoofd halen, maar uiteindelijk valt het allemaal mee en wordt het geweldig. Hopelijk was deze ontmoeting met hem een goed voorteken voor de komende 4 maanden. Mijn bagage was niet zoek geraakt en ben goed door de Canadese douane gekomen, werd wel flink ondervraagt wat, hoe, waar en waarom ik naar Canada ging maar dat kon ik allemaal goed bewijzen en beantwoorden.

Op Calgary 6 uur gewacht, heel vermoeiend, toen nog 1 uur in het vliegtuig en ik was in Kamloops. Ik kon gelukkig met iemand meerijden naar Upper College Heights, dus ik hoefde geen taxi te pakken. Mijn eerste indruk van Kamloops was droog en zonnig, midden in een dal met allemaal bergen eromheen, rustig en de wegen zijn zo breed. De security bracht me naar mijn kamer, nog even wat eten gehaald en daarna snel naar Dromenland want het was al 7 uur in de ochtend (Nederlandse tijd).

Ik verblijf dus in Upper College Heights, het is een studentencomplex met appartementen, waar ik de keuken, wc (halve badkamer inderdaad) en badkamer deel met 3 andere. Ik deel mijn ‘dorm’ met Ina (Duits), Yvanne (Frans) en Synnove (Norwegen), leuke meiden die wel een beetje dezelfde ideeën hebben als ik tot nu toe. Verder heb je hier ook een recreatie cetrum, waar we vaak ’s avonds zitten en tv kijken, tafeltennis of tafelvoetbal spelen. Dit is trouwens mijn adres, voor de mensen die het wilden weten:
Michelle Joosten
307D - 704 McGill Road
Kamloops, British Columbia
Canada V2C 6N7

De eerste dag in Kamloops heb ik met mijn huisgenoten boodschappen gedaan en de campus bekeken, alles is echt ontzettend groot en er zijn allemaal verschillende gebouwen per opleiding. Ook zijn er heel veel faciliteiten zoals een fitnesscenter (met een atletiekbaan van Olympische grootte), zwembad met sauna en bubbelbad, activity center etc. Dus sporten kan er genoeg.

Zondag hebben we lekker geluierd op het grasveld bij ons achter want het is echt supermooi weer in Kamloops. Het is de afgelopen dagen tussen de 25/30 graden geweest en dat blijft het deze week nog. Kamloops is de 1 naar zonnigste stad van deze provincie (Britisch Columbia) in Canada en dat klopt ook, ik heb te weinig zomerkleding meegebracht, ik dacht dat het hier koud zou zijn. Helaas zeggen ze dat aan het einde van September het flink af gaat koelen, als die zonuren maar blijven vind ik het goed!

Maandag hadden we nog een dag vrij en zijn we naar Riverside Park gegaan, mooi park aan de Thompson River waar we lekker hebben gezond. Donderdagavond gingen we daar ook met school heen, elke zomeravond wordt daar namelijk live muziek gespeelt, dat was ontzettend sfeervol. Dinsdag begon dan de International Orientation week, het was een leuke week waarin ik ontzettend veel nieuwe mensen heb ontmoet. Echt allemaal internationale,van sommige landen wist ik niet eens dat die bestonden. Echt iedereen praat tegen alles en iedereen, nu ga ik het meeste om met mensen van Duitsland, Frankrijk, Zweden, Norwegen, Oostenrijk, Zwitserland, Italie en Spanje. TRU (de school) heeft ons die week echt supergoed verzorgd en verwelkomt, we kregen elke dag een uitgebreide warme lunch en alles werd goed uitgelegd en iedereen was enthousiast om ons te helpen zodat we klaar zijn als de echte lessen beginnen. (Dat is morgen, Woensdag 5 sept)

Afgelopen weekend en Maandag waren er nog leuke dingen georganiseerd door school zodat we ons niet hoefden te vervelen. We zijn Zaterdag naar een concert van een bekende Canadees gegaan in Sunpeaks,dat is het skioord wat bij Kamloops hoort met 1 van de beste skipistes in Canada, het was 45 minuten met de bus. Het was er natuurlijk een stuk frisser maar daar hielpen 2 lekkere chocomel wel tegen. Het is een leuk pittoresk dorpje en papa zei dat het wel op Oostenrijk leek, ik ben benieuwd hoe het eruit ziet met sneeuw, vast heel schattig!

Zondag hadden we een hike in de bergen, vanuit daar hadden we een heel mooi uitzicht op Kamloops (zie foto’s), Maandag waren er allerlei waterspellen en natuurlijk ben ik kei vaak over zo’n baan met zeepsop gegleden, dat was echt cool en lekker verfrissend in die warme zon. (hoefde ik me kleren ook niet meer te wassen haha). Eerst had ik het idee dat hier niet zoveel te doen was, maar de laatste dagen heb ik steeds meer duidelijkheid gekregen dat je ook ontzettend veel dingen kan doen via school, bijvoorbeeld ISAP (International Student Activity Programm) organiseert allerlei tripjes waar je voor weinig geld aan kan deelnemen. Canada is namelijk echt duuuuuur, zelfs duurder dan London heb ik soms het idee. Ook worden er veel feesten georganiseerd in de appartementen van sommige mensen, Vrijdag en Zondag hadden we gezellig feest met alle internationale studenten. Echt supergrappig, iedereen staat daar in een woonkamer gepropt, lekker te feesten en bij te kletsen, alleen de security was er niet blij mee dus op een gegeven moment werden we wel weggestuurd…

Vandaag was de introductie van alle nieuwe leerlingen (dus ook de Canadezen). Dat was echt officieel, alle belangrijke mensen kwamen op het podium met een traditioneel gewaad aan en wij moesten allemaal staan en dan zei the president iets en moesten telkens antwoorden met: I will, I will, I will. Het leek wel of ik ging trouwen met die school ofzo. Verder wordt het allemaal zo groots aangepakt, ik vind het wel wat hebben maar moest wel lachen, woorden als ‘worlds greatest’, ‘so wonderful and amazing’, ‘we are proud of’ kwamen veel voorbij.

Oh en vandaag heb ik een fiets gekocht voor 50 dollar (40 euro) hoppa, kan ik mooi rondcrossen door Kamloops (al gaat dat soms lastig met die bergen). Kamloops bestaat uit verschillende delen, je hebt downtown, dat is aan de rivier (ook bij Riverside Park) dat is dus heel laag, dan ga je de berg op en kom je uit bij het gedeelte waar de TRU is en nog verder omhoog kom je uit bij Aberdeen. Daar heb je de Aberdeen Mall (Shopping mall) waar we ook Dinsdagavond waren geweest en die zou heel groot zijn, helaas was hij maar ¼ van Westfield haha, maarja er waren tenminste wat normale kleding en schoenwinkels. Bij ons om de hoek zit ook een heel park met grote supermarkten waar ze alles verkopen maar dat is niet leuk om in te shoppen, ook de Walmart en restaurants.

Ik vergeet denk ik nog zoveel te vertellen maar dat vertel ik wel de volgende keer, ik ga nu slapen want morgen begint mijn eerste echte lesdag! Het is allemaal nieuw, spannend maar ik begin steeds meer te wennen (ook aan die stomme 9 uur tijdsverschil). Ik denk dat er nog een hoop te doen en leren valt voor de komende 4 maanden. Hoe is het in Nederland? Hou me op de hoogte!

Veel liefs, knuffels en kussen Michelle

  • 05 September 2012 - 08:30

    Ingrid:

    En zelfs wij hebben zon!!!! Maar fijn dat er daar zo veel te doen is! Misschien straks wel georganiseerde wintersporttripjes? ;)

  • 05 September 2012 - 09:58

    Ans:

    Hallo Michelle,
    fijn om eindelijk iets van je te horen, goed dat het zo positief is.
    groeten

  • 05 September 2012 - 11:02

    Marita:

    Hallo Michelle!
    Wat fijn om te horen dat het je goed bevalt. Kan ook niet anders, want Canada is nu eenmaal een geweldig land! Hier is het een beetje saai, dus je mist niets hoor. Geniet ervan, dat zal, zo te horen, wel lukken :). Veel liefs, Marita

  • 05 September 2012 - 20:30

    Moniek:

    Mies! Wat klinkt het allemaal super en ook zeer bekend haha, echt leuk om te lezen! Het herinnert me enorm aan mijn tijd in het buitenland. En ja canada is duuuurrr, ik zou met uitgaan maar geen wijntje bestellen haha;) Veel plezier en avontuur, en lekker blijven schrijven het is erg leuk om te lezen!
    xx

  • 05 September 2012 - 20:30

    Moniek:

    Mies! Wat klinkt het allemaal super en ook zeer bekend haha, echt leuk om te lezen! Het herinnert me enorm aan mijn tijd in het buitenland. En ja canada is duuuurrr, ik zou met uitgaan maar geen wijntje bestellen haha;) Veel plezier en avontuur, en lekker blijven schrijven het is erg leuk om te lezen!
    xx

  • 05 September 2012 - 20:30

    Moniek:

    Mies! Wat klinkt het allemaal super en ook zeer bekend haha, echt leuk om te lezen! Het herinnert me enorm aan mijn tijd in het buitenland. En ja canada is duuuurrr, ik zou met uitgaan maar geen wijntje bestellen haha;) Veel plezier en avontuur, en lekker blijven schrijven het is erg leuk om te lezen!
    xx

  • 05 September 2012 - 21:17

    Anky Gooijers V.d. Koffieclub Rath En Doodeheefver:

    Leuk je verslag te lezen, geniet ervan, ik zal je volgen, groetjes en succes

  • 06 September 2012 - 09:43

    Ingrid W.:

    Hoi Mies. Bedankt voor je heerlijk gezellige reisverslag. Ik zie het helemaal voor me, zowel de tranenwegpinekende stewardess als de spanning van het onderweg zijn naar een vreemde bestemming, maar ook het genieten op de feestjes, rondcrossen over de campus en het genieten van het super mooie vergezicht.
    Je zou er zo zin in krijgen om ook zo'n spannende onderneming aan te gaan. Veel plezier en geniet ervan. Groetjes, Ingrid W.

  • 06 September 2012 - 09:52

    Giel:

    Mooi verhaaltje Mies!
    We chatten binnenkort wel weer ff. #omdathetkan ;).
    Knuffel vanuit de Achterhoek.

    Giel

  • 06 September 2012 - 17:04

    Marleen:

    Michelle!
    Onwijs gaaf om je verhaal te lezen! Af en toe lig ik wel in een deuk om je hoor! ;)
    Wanneer gaan we skypen mupke? :D
    Kus!

  • 08 September 2012 - 11:09

    Anneke:

    Heee Mies!

    Wat een super enthousiast bericht! Ik denk meteen bij mijzelf: oh, Canada, daar wil ik ook zeker nog graag een keer naartoe!! =D
    Ik zou zeggen geniet ervan; maak zoveel mogelijk uitstapjes en ga zoveel mogelijk feesten, maar houd daarnaast ook tijd over voor de studie (helaas). Het gaat vast goed komen!
    Hoe waren de eerste studiedagen jouw eigenlijk bevallen? Interessante lessen? Dezelfde manier van lesgeven? etc.
    Spreek je snel; keep us posted!

    Dikke knuffel
    en een kus, Anneke.

  • 11 September 2012 - 21:29

    Lydia:

    Eindelijk;de foto's! Leuk Miepie, kan ik al die namen die voorbij komen een gezicht geven.
    xxxmamaxxx

  • 16 September 2012 - 12:11

    Margreet Van Der Valk:

    Hoi Michelle,
    Wat een geweldig leuk reisverslag. Ik heb er van genoten. Uit alles blijkt dat jij dat ook doet.
    Geniet ervan want de tijd gaat snel. Ik blijf je volgen. Groetjes Margreet

  • 18 September 2012 - 21:59

    Jeroen :

    Super leuk om even terug te lezen, ook al heb je het meeste al laten weten via Skype. Ik ben trots op je;-) X

  • 19 September 2012 - 20:43

    Marita:

    Hallo Michelle, Wat leuk om de foto's te zien. Ja, alles is er groot en de ruimte die ze hebben... Je zult het wel druk hebben met de studie en alle activiteiten, geniet ervan! Take care, Marita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michelle

Actief sinds 22 Juni 2011
Verslag gelezen: 436
Totaal aantal bezoekers 45793

Voorgaande reizen:

27 December 2016 - 26 Januari 2016

Oskar en Michelle de hort op! - Zuid Amerika.

24 Augustus 2012 - 19 December 2012

Studeren in Canada

30 Juni 2011 - 24 December 2011

Nog een weekje voor vertrek!

Landen bezocht: