Machu Pichu avontuur! - Reisverslag uit Aguas Calientes, Peru van Michelle Joosten - WaarBenJij.nu Machu Pichu avontuur! - Reisverslag uit Aguas Calientes, Peru van Michelle Joosten - WaarBenJij.nu

Machu Pichu avontuur!

Door: Michelle Joosten

Blijf op de hoogte en volg Michelle

01 Januari 2017 | Peru, Aguas Calientes

Op nieuwjaarsdag zijn we met de taxi door de Sacred Valley naar het treinstation van Ollantaytambo gegaan. Sacred Valley is een deel van het Inca Imperial en wordt ook wel Urubamba Valley genoemd, Urubamba is het lager gelegen stadje in de Valley. Wat een prachtige rit met veel hoge bergen! Daarna de treinrit met Inka rail vanuit Ollantaytambo, deze was helemaal waanzinnig. De trein ging op een langzaam drafje van platteland de jungle in, een rustige rivier werd steeds wilder. Het kost wat, maar dat was het zeker waard!

Aangekomen in het dorpje aan de voet van de Macchu Picchu, Aguas Calientes, zijn we lekker wezen zwemmen in de thermale warm water baden (= aguas calientes). Het gebied bij de Machu Picchu noemen ze ook wel de jungle van Cusco, een echte jungle regenbui overviel ons toen de avond viel. We gingen vroeg naar bed want de dag erop moesten we er weer vroeg uit (4:45 uur).

Niet geheel fris en fruitig begon onze Macchu Picchu dag. Na eventjes in de rij te hebben gestaan voor de bus naar de bergtop kwamen we dan uiteindelijk aan op de plek die van elke Peru reis een hoogtepunt maakt. Om 6 uur, met de opening, zijn we gelijk naar boven geklommen om een globaal zicht op het wereldwonder te krijgen. Maar uiteraard, typerend, het enige wat we zagen was een witte massa, witte dichte mist en geen Machu Picchu.

We hadden recht op een guided tour, en we zijn de beste man zelf maar gaan ophalen bij de ingang omdat hij te laat was. Nadat deze kwezel ons doorstuurde naar iemand die wel Engels sprak konden we eindelijk gaan genieten van de MP.  Machu Pichu is onderdeel van het Inca Imperial en is gebouwd voor de elite Inca's in de 14 eeuw. Maximaal 500 Inca's woonden hier zo'n 3 a 4 maanden per jaar. Het is gebouwd door de lagere klasse en er heeft ongeveer 2000 man aan gewerkt. Vanaf 1572 is het verlaten omdat de Spaanjaarden toen iedereen hebben weggejaagd. Vanaf 1800 woonden de eilite van de Queshua's in de MP en in 1911 is MP ontdekt door een Amerikaan en nu staat het sinds een aantal jaren op de wereld erfgoed lijst. Verder hebben we de woningen, terrassen waarop ze eten verbouwden, festival plaza, de zonnetempel en andere astronomische gebouwen gezien.

Daarna hebben we nog uren rondgedwaald met 2 mensen van hetzelfde hostel en 2 mensen die we tijdens de tour hadden ontmoet (1 colombiaanse en 3 duitsers). De hele dag werd overschaduwd door mist en regen, maar hierdoor hadden we wel een heel mystieke scenery. De laatste 2 uur was het droog en hebben Oskar en ik vanuit het gras gewoon heerlijk gestaard naar dit wereldwonder. We raakten niet uitgekeken en genoten van niet alleen de ruïnes, maar vooral de omgeving waar deze Inca tempels zijn gevonden: de prachtige Andes bergen, de Rio Urumbamba die rondom de bergen drijft, de fameuze Waynapicchu berg die inderdaad het plaatje helemaal afmaakt.

Het was echt een prachtdag, en aan het einde van de dag mochten we nog eens die prachtige treinrit en autorit huiswaarts (Cusco) doen.

• 06 Januari 2017 - 14:07

Opa Joosten:

Jonge, jonge wat een mooi verhaal ik had er best bij willen zijn maar helaas mijn benen doen het zo best niet meer, maar aan jullie verhaal geniet ik ook ga zo lekker door! groeten van Oma die wordt overmorgen 90,
    Opa

• 07 Januari 2017 - 16:32

Johan Van Gorkum:

Wat een spannend en avontuurlijk reisverslag Michelle. Zo maak je toch heel veel mee. Dan is Wosterout maar saai. Jullie zijn inmiddels echte klimmers geworden. Groeten aan Oskar.